пятница, 16 января 2015 г.

Вопросы по средней возрастной группе WRO 2015

В прошлой статье рассказывалось об одном из вариантов, как собрать вопросы по заданиям к большим робототехническим состязаниям, а также приводились вопросы к оргкомитету по по младшей возрастной группе основной категории WRO 2015.

Если в прошлый раз предлагалось устроить очный мозговой штурм, то в этот раз пойдет речь о другом способе. Тем, у кого потенциальные участники WRO не очень близко, но обсудить с ними правила хочется, возможно, подойдет вариант мозгового штурма через веб-конференцию. Есть масса бесплатных сервисов в интернете, которые позволяют практически без усилий организовывать такие встречи: Skype, Google Hangout, GoToMeeting и т.п. Подобным образом проводились собрания судей для всероссийского и международного этапов WRO 2014, и многие участники отмечали крайнюю продуктивность таких встреч.

Ниже представлены вопросы, полученные в ходе обсуждения предварительной версии правил средней возрастной группы основной категории WRO 2015 (вопросы и замечания выкладываются на английском языке во избежание двойной обработки).

Если у вас есть чем дополнить этот список - добавляйте свои вопросы в комментариях.
  1. The RR.7 currently says: "No part of the robot is allowed to touch the black line and/or the edge of the
    large grid before it starts". It should be clarified if it is for parts of robot touching the mat or even for the robot projection. Again I believe we need to talk in terms of "in-zone" and "completely-in-zone".
  2. The RR.8 probably should be rephrased in order to say not about "the coordinate system" but about "a color code representing the rows and columns of the coordinate system".
  3. Will EV3-based robots have advantage due to introducing brown color as part of code in the challenge? It will be hard to determine this color by both light and NXT-color sensors.
  4. Is my understanding correct and artifacts must be outside of the large grid but still can touch the black line dividing the finish area and the large grid as part of finish condition?
  5. Tiles and the mat will introduce big number of roughnesses on the field. Depending on the quality how the fields are prepared roughnesses could be different from one field to another (e.g. on different competitions or even on one competition like NRO). Teams could start complaining about this.
  6. S.3 and S.4 are saying "LEGO cube loaded onto the robot" and "LEGO cube on the robot". Could you clarify this? Does it mean that the cubes must not touch the mat? or any part of the field? Does it means that the robot cannot drag cubes?
  7. Depending on the answer on #6. What decision should a judge make if one cube is touching the mat in the Finish area and other cubes are on top of this cube - do not touch the mat, the robot is in the finish area?
  8. S.4 says "the robot in the finish area". Can the robot touch the black line dividing the finish area and the large grid? Again, is this for projection or for parts touching the field?
  9. RR.21 does not mention what moment of the attempt the judge will consider as finish for the robot. When all cubes are in the Finish area? Or when the robot are completely in the Finish area? Can the robot move the cubes one by one?
  10. RR.13 says "There will be a maximum of 2 additional artifacts". When will exact number of the artifacts be known: before assembling time or before every round?
  11. Judging on the task definition, the way how to robot should move and the way how to manipulate to cubes, its construction is VERY similar to the construction of the robot for WRO 2014 junior high age group - teams just need to re-work manipulator for the robot to operate with objects which have smaller size.
  12. The page 9 - map key area contains too many elements on the picture.
  13. The pages 11 and 13 contain inconsistence in the size of tiles.
  14. RR.13 says that an artifact will be "represented by a colored LEGO cube". Also it says "If, at the end of the challenge, cubes have been moved and BLACK tiles have been uncovered ...". Should the color of the cube on top of the black tile be the same as the color of the cube in this position at the beginning of the attempt?
  15. 15. Currently rules do not state clearly about several situations:
    • a team prepared its own map key from LEGO bricks and put it inside the robot as so the robot does not need to read data from Map Color Key on the field.
    • Can the robot leave parts on the field? What if these parts are color cubes which were loaded into the robot on the start? What is the process to differentiate if it is the same cubes that were loaded into the robot or cubes set on the field by judges?

2 комментария:

  1. Пара вопросов:
    1. в образцах кубиков на странице 14 (Table Object Specifications I) указаны 5 цветов, а на странице 16 (Color Specifications) есть ещё Maersk Blue. Он нужен?
    2. на странице 14 указан элемент с кодом 300137, но элемента с таким кодом не находится, наиболее близкий - с кодом 4106356.

    ОтветитьУдалить
    Ответы
    1. 1. Таблица соответствия цветов в текущей версии правил используется одна для всех состязаний. Цвет Maersk Blue используется для поля в младшей возрастной группе - для покраски "подводной" части поля.
      2. LEGO кубику 2x4 был присвоен код 300137 согласно таблице цветов заложенной в программе LEGO Digital Designer. Поскольку такого цвета в линейке продуктов LEGO нет, то можно использовать любого оттенка близкого к данному.

      Удалить

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...